Krishna’s droom

Stichting Kumari kwam voor het eerst in contact met Krishna Khadka door toeval (februari 2014). Krishna maakte zo’n indruk op ons dat ofschoon hij wat betreft leeftijd buiten de doelgroep van de stichting viel, toch gekeken werd naar mogelijkheden om hem te helpen. Sinds hij een hoge dwarslaesie opliep, bestond zijn dag uit liggen in bed en af en toe even een half uurtje zitten. Langer zitten was niet mogelijk i.v.m. drukplekken. Praten met Krishna over wat hij graag zou willen bracht al heel snel zijn grote wens naar boven om te kunnen werken op een computer. Wat creatief denkwerk, overleg met wat collega’s van Adelante zorggroep en de hulp van een vriend in Engeland (hij had een tweede tablet). En zie hier: een Bob de Bouwer helm, een steun voor zijn rolstoel en wat knutselwerk, zonder extra kosten zorgde voor dit:

foto-3

Een wereld ging voor hem open! Nu kon hij contact maken met vrienden, familie. De volgende uitdaging bood zich aan: meer dan een half uurtje zitten was niet mogelijk. Navraag bij collega’s van Adelante en een korte zoektocht op internet zorgden voor een tweedehands ROHO kussen. Hierdoor kan hij nu 6 to 8 uur per dag zitten! Krishna was heel leergierig en we konden via ons netwerk een computerleraar regelen (zelf ook gehandicapt!). Voor de computer met touchscreen, die nodig was om de lessen goed te kunnen volgen, zorgde Olav, een vriend van de stichting.

computercursus Khagendra    KrishnaKhadkalaptop

In februari 2015 kwam tijdens een gesprek met Krishna zijn grote droom ter sprake: weer in staat zijn om zich zelfstandig te verplaatsen. Weer gingen we op zoek maar elektrische rolstoelen die met de mond bestuurd konden worden zijn enorm kostbaar hier in Nederland en het vervoer is een probleem. Maar zie nu wat gebeurde: de computerleraar had een vriend in Japan en die wist een rolstoel te vinden en naar Nepal te vervoeren. Inmiddels rijdt Krishna rond:

Als je bekijkt hoe ingrijpend zijn leven in de laatste twee jaar in positieve zin veranderd is en eigenlijk alleen door creatief denken en netwerken, dan komt de uitdaging om dit voor meer gehandicapte jongeren te gaan doen! Zo zie je maar dat samenwerken enorm belangrijk is.