“Shine”

Sinds stichting Kumari in Nepal actief is met betrekking tot de zorg voor kinderen met een handicap kwam het schrijnende verschil in leefsituatie naar voren tussen de kinderen met een handicap in en rond Kathmandu en in de meer afgelegen districten. De kinderen in laatst genoemde districten leven vaak in mensonwaardige omstandigheden zonder enige vorm van zorg of onderwijs.

Vanaf februari 2014 werken de S.E.R.C.-school in Kathmandu en stichting Kumari nauw samen om de opvang van kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke handicap binnen de S.E.R.C.-school te verbeteren. Nu de basis hiervoor gelegd is, wordt het tijd de aandacht naar de landelijke gebieden te verleggen. Dit middels het overkoepelende project onder de naam “Shine”.

Door aandacht te schenken aan de mogelijkheden, talenten van een kind willen we een deur open zetten naar een vervuld en zo veel mogelijk onafhankelijk leven. Het project bestaat uit twee deelplannen:

1. verbeteren van de totale zorg (medisch, psychisch, sociaal en onderwijskundig) voor de leerlingen van de S.E.R.C.-school in Kathmandu.
  2. het aanbieden van diensten aan scholen/opvangcentra voor kinderen met een handicap in de landelijke gebieden, de z.g. satelliet partners. Het delen van kennis en kunde zal gebeuren door:  Primary Rehab Training voor de teamleden van de satelliet partners, screening van leerlingen, coaching van de school of ouders  en het aanreiken van materialen/hulpmiddelen.

amir

Op tweejarige leeftijd wordt Amir gediagnosticeerd met A.M.C., een afwijking waarbij bij de geboorte meerdere gewrichten een stadsafwijkingen vertonen. Hij wordt naar huis gestuurd met de vraag om na een jaar terug te komen. Dit gebeurt echter niet omdat de moeder door haar man in de steek gelaten wordt en het voor haar onmogelijk is om met haar kind nog uit haar dorp te komen. Amir is nu 16 jaar oud en door zijn ziekte volledig vergroeid. Hij kan nu enkel op zijn buik liggen. Was hij beter begeleid dan zouden heel wat problemen voorkomen zijn en zou zijn leven er heel wat anders hebben uitgezien!

Het ‘Shine’-project heeft als doel kinderen zoals Amir eerder te begeleiden en te zorgen voor optimale functionaliteit!