Februari 2016: de aardbeving: stand van zaken naar bijna een jaar.

Na ruim tien maanden na de aardbevingen op 25 april en 12 mei 2015 bezochten we weer voor het eerst Nepal. Met veel mensen sprak ik over hun mening over de situatie na de aardbeving. Hierdoor is mijn mening toch wat genuanceerder geworden. In Nederland hoor je eenzijdige berichten over het falen van de regering. Hier wil ik toch wat kanttekeningen bij maken. Natuurlijk neemt de regering niet voldoende zijn verantwoordelijkheid, maar het is ook ontzettend moeilijk om in een land als Nepal hulp op gang te krijgen. De slechte infrastructuur met name in de bergachtige gebieden, de slechte registratie van bijv. inwoners, inwoners die niet weten hoe ze hulp moeten aanvragen, mensen die getraumatiseerd zijn door het gebeuren. Maar ook mensen die vaker niet in staat zijn om hun situatie positief te beïnvloeden. Naschokken die vooral in het begin aan de orde van de dag waren.

Nepal is een ontwikkelingsland, een land dat op het moment van de aardbevingen midden in het samenstellen van een grondwet zat. Een regering , die door de vele partijen die er deel van uit maken, niet in staat is om snel adequate plannen op te zetten. En ……. Natuurlijk is er corruptie maar direct na de aardbeving waren het wel de politie en het militair, die mensen aan het uitgraven waren.

In Kathmandu viel op dat het meeste  puin geruimd is. Op de opengevallen plekken vindt men kampen met vluchtelingen uit de districten waar de epische centra lagen van de aardbevingen, die in tijdelijke woningen wachten ……. Ja waar wachten ze op? Iedere dag krijgen ze rijst en linzen en in menige woning liggen stapels dekens, die door hulporganisaties zijn uitgedeeld.

In de dorpen zijn de beelden schrijnender, tijdens de reis bezocht ik een aantal ouders die in ons hulpprogramma bouwmaterialen en een starterspakket hadden gekregen. Het merendeel van de huizen, die gebouwd waren van natuursteen met modder ertussen als hechtmiddel, zijn geheel vernield. Men woont in tijdelijke woningen en wacht op het moment dat de regering het beloofde geld uitkeert om een nieuwe woning te maken. De regering heeft wel voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd om mensen te stimuleren om aardbevingsbestendig te bouwen.
Stuk voor stuk geven de ouders aan dat de hulp die we verzorgden heel belangrijk was en heeft geholpen een nieuwe start te maken. Met die berichten zijn we blij. Daarom willen we nog eens onze dank uitspreken voor de steun die we mochten ontvangen.

Naschokken komen nog regelmatig voor. In de twee weken dat we er waren, werden we twee keer geconfronteerd met een naschok. Men vertelde ons dat we blij moesten zijn met de naschokken, hierdoor kan de spanning die wordt opgebouwd in de aarde beetje, bij beetje ontsnappen.