Februari 2016: ‘wens’-actie!

Tijdens de afgelopen reis konden we de gebedsvlaggetjes, die in het kader van de ‘wens’-acties voor het ‘Shine’-project gemaakt werden, ophangen. De vlaggetjes werden gezegend door de Rinpoche van het Shechen monastery in Kathmandu en opgehangen bij een kleine stoepa in de buurt van Dhulikhel. Op de vlaggetjes in vijf kleuren, hadden we de wensen geschreven die de kinderen van Adelante mytylschool te Valkenburg, de basisscholen in Kettenich en in Lichtenbusch (België), verzameld hadden. De wensen waren afkomstig van ouders, familie, buren, vrienden en kennissen die voor hun wens een kleine bijdrage gaven. Mede met de opbrengst van deze acties zal het ‘Shine’-project worden gerealiseerd. Hopelijk zullen we nog veel van deze ‘wens’-acties kunnen houden.
Kent u een groep, school waar we een voorlichting mogen geven en de ‘ wens’-actie mogen lanceren, neem dan gerust contact met ons op.

Traditioneel komen gebedsvlaggetjes in sets van vijf, van elke primaire kleur één plus wit en groen. De vijf kleuren staan voor de vijf elementen. Blauw staat voor “hemel”, wit voor “wind”, rood voor “vuur”, groen voor “water” en geel voor “aarde”. Centraal op een vlaggetje staat een afbeelding van een ta (een sterk paard). De ta symboliseert snelheid en de omschakeling van ongeluk naar voorspoed.

Windpaard

Gebedsvlaggetjes worden verondersteld vrede, compassie, kracht en wijsheid te verspreiden. Tibetanen geloven dat bij het wapperen in de wind de gebeden en mantra’s opstijgen naar de goden, die voorspoed brengen aan de ophanger, zijn familie, vrienden, bekenden en zelfs vijanden.Door de vlaggetjes op hoge plekken op de hangen kan de ta, het windpaard, de zegeningen naar alle levende wezens brengen. Daarbij wordt de lucht zelf door de vlaggetjes gezuiverd.