April 2016: Bezoek aan mogelijke nieuwe satellietpartner

IMG_1454_resultaat

Op 30 april brachten Kalpana Basnet, Anish KC en twee studentes van Zuid Hogeschool (Mariejenke en Marie) een bezoek aan Chautara, de hoofdstad van het door de aardbevingen zwaar getroffen district Sindhupalchowk. Een paar maanden geleden probeerden we reeds te weten te komen of er een school, tehuis voor gehandicapte kinderen was in dit district. Toen vertelde men ons echter dat er niets voor kinderen met een handicap was. Maar ons verhaal deed de ronde en een paar weken geleden nam een ouderorganisatie contact op met de S.E.R.C.-school. Men vroeg hulp bij het opzetten van een organisatie voor gehandicapte kinderen. Dit was een groep van 16 ouderparen.

Er werd een afspraak gemaakt en afgelopen zaterdag ging men op pad om de ouders te ontmoeten. Wat schetst hun verbazing dat er niet 16 ouders met hun kinderen waren maar wel 40 ouders. Men zei dat er nog veel meer ouders met gehandicapte kinderen waren maar dat die de weg naar Chautara niet hadden kunnen maken. De noodzaak voor hulp op deze plek was wel heel duidelijk aanwezig. Er werden eerste gesprekken gevoerd en men liet twee grondstukken zien die men kon gebruiken voor een mogelijk gebouw. Een gebouw huren is niet mogelijk want de meeste gebouwen zijn door de aardbeving verwoest. Er werd een lijst van potentiële kandidaten voor de school gemaakt. de leeftijd en de handicaps verschilden enorm. De beelden werden ons toegestuurd door Mariejenke en Marie. hiervoor onze hartelijke dank!

IMG_1465_resultaat       IMG_1472_resultaat     IMG_1478_resultaat

Gisteravond hadden we een lang Skype gesprek met Kalpana en Anish om de volgende stappen te bepalen. ten eerste moet de ouderorganisatie zorgen dat het stuk land op hun naam komt te staan. Dan moet men zich melden bij de regering, het district en organisaties als Unicaf, Oxfam en Handicap International. Alle drie deze organisaties hebben een tijdelijk kantoor in Chautara vanwege de aardbeving. De hulp, die door deze organisaties geboden wordt,  richt zich enkel op de slachtoffers van de aardbeving maar men kan kijken of er toch niet op de een of andere manier hulp gegeven kan worden. Of dit een potentieel nieuwe projectpartner gaat worden zal afhangen van de werkwijze van de ouderorganisatie.